Ali veste kaj so ogljikovi hidrati?

Big collection with food, fruits and vegetables

Big collection with food, fruits and vegetables

Visoka raven ogljikovih hidratov je pogosto povezana z visoko predelanimi živili ali rafiniranih živilih narejenih iz rastlin, vključno z bomboni, piškoti in sladkarijami, namiznim sladkorjem, medom, brezalkoholnimi pijačami, kruhom in krekerji, džemi in sadnimi izdelki, testeninami in žiti za zajtrk. Nižje količine ogljikovih hidratov so običajno povezana z nerafiniranimi živili, vključno s fižolom, gomoljem, rižem, in nerafiniranim sadjem, zato je na ta način težje shujšati. To je pomembno pri dieti za zdravo hujšanje.

Naravna dieta

Ogljikovi hidrati so pogost vir energije v živih organizmih, vendar so ogljikovi hidrati bistveno hranilo bolj pri ljudeh.  Ljudje so sposobni pridobiti večino svojih zahtev energije iz beljakovin in maščob, čeprav je potencial za nekatere negativnega učinka na zdravje so skrajne omejitve ogljikovih hidratov  kot vprašanje ostala tabu in niso bila doslej obširno raziskana. Zato je pri dieti pomemben omejen vnos ogljikovih hidratov. Vendar pa v primeru vlaknin, neprebavljivih ogljikovih hidratov, ki niso vir energije, lahko nezadostno uživanje  privede do znatnega povečanja smrtnosti.
Dolgoverižne maščobne kisline ne morejo prečkati krvno-možganske pregrade, vendar jetera lahko prekinijo proizvajanje ketonov. Vendar pa lahko srednji verigi maščobnih kislin oktanojske in heptanojske kisline prečkajo bariero in pridejo do možganov, ki običajno porabljajo glukozo za svojo energijo. Gukoneogeneza omogoča pri ljudjeh sintetizirati nekaj glukoze iz posebne amino kisline. Živila iz živalskih trupov imajo najnižje ogljikove vrednosti hidratov, ter mleko, ki ne vsebuje laktoze. Organizmi, običajno ne morejo presnavljati vseh vrst ogljikovih hidratov, da dobijo energijo. Glukoza je skoraj univerzalen in dostopen vir energije. Mnogi organizmi imajo tudi možnost, da prebavijo druge monosaharide in disaharide, vendar se glukoza pogosto presnavlja prva. Polisaharidi so tudi skupni vir energije. Mnogi organizmi zlahka razgradijo škrob v glukozo, večina organizmov ne more presnoviti celuloze ali drugih polisaharidov kot so hitin in arabinoksilan. Te vrste ogljikovih hidratov lahko presnovijo nekatere bakterije in protisti. Prežvekovalci in termiti, na primer uporabljajo mikroorganizme za obdelavo celuloze. Čeprav ti kompleksni ogljikovi hidrati niso zelo prebavljivi, pa vendar predstavljajo pomemben prehranski element za človeka, in se imenujejo prehranske vlaknine. Vlaknine najbolje izboljšujejo prebavo, poleg drugih koristi.Inštitut za medicino priporoča, da bi naj ameriški in kanadski odrasli dobili med 45-65% zaužite energije iz ogljikovih hidratov.  Organizacija za prehrano in kmetijstvo ter Svetovna zdravstvena organizacija pa priporoča, da se nacionalne prehranske smernice določijo cilji 55-75% energije iz ogljikovih hidratov, vendar le 10% neposredno iz sladkorjev.

Ogljikovi hidrati v Nutricistiki

Nutricionisti se pogosto sklicujejo na ogljikove hidrate, kot so bodisi preprosti ogljikovi hidrati ali zapleteni ogljikovi hidrati. Vendar pa je lahko natančna razlika med obema skupinama dvoumna. Izraz kompleksen ogljikov hidrat, je bil prvič uporabljen v senatu ZDA ožjega odbora za prehrano s Human Needs objavo Dietnega hujšanja za tisočletja za Združene države Amerike (1977), kjer se je nameravalo ločiti sladkorje iz drugih ogljikovih hidratov (ki so bile zaznane kot prehransko superiorne). Ta zmeda je odpravljena, saj danes nekateri nutricionisti uporabljajo izraz kompleksni ogljikovi hidrati in  se nanašajo na vse vrste prebavljivih saharidov trenutno v celotni hrani, kjer se nahajajo tudi vlaknine, vitamini in minerali (za razliko od predelanih ogljikovih hidratov, ki ne zagotavljajo toliko energije, temveč nekaj drugih hranil). Standardna uporaba pa je uvrstitla ogljikove hidrate v kemijo. Kadar so sladkorji (monosaharidi in disaharidi) so preprosti, če pa so polisaharidi (ali oligosaharidi) so pa zapleteni.